„MYSZKI – MÓWIĄ STOP PRÓCHNICY” – spotkanie w królestwie „Białego uśmiechu”

 - Gwałtu rety! Co się dzieje! W starszakach „Zębuszka” szaleje. Gubimy ząbki jeden za drugim. Rekordziści mają nawet ubytek czterech zębów jednocześnie!!! Wyobrażacie sobie jakim sprytem i umiejętnością muszą wykazać się dzieci , aby zjeść na przykład zupę? Nam, ze świata dorosłych taki stan rzeczy jest niewyobrażalnie trudną sztuką. Ale nie sześciolatkom. One opanowały ją doskonale: po prostu nie jedzą zupy. To taki żarcik naturalnie, bo mimo chwilowego braku ząbka tu i tam – lubimy się śmiać. Wiemy przecież,  że wypadające ząbki –  to problem przejściowy. Zęby mleczne ustąpią miejsca ząbkom stałym. Wtedy dopiero będziemy mieć perliste uśmiechy =).

Ale czy jest to regułą, czy trzeba troszeczkę o ten uśmiech zadbać? Tym problemem zajęliśmy się na poważnie. Pomogła nam w tym Pani instruktorka Ewa Kozłowska i Panie higienistki stomatologiczne, które gościły w naszej grupie. Było fajnie i  , zabawnie, poważnie i wesoło. Poznaliśmy budowę zęba (jakie tam były trudne słowa?!) i narzędzia , którymi posługuje się stomatolog. Olek – śmiałek nad śmiałkami, skorzystał z przeglądu w prawdziwym gabinecie. Ponoć jego ząbki są w należytym porządeczku. Brawo! Potem, uczyliśmy się prawidłowego czyszczenia zębów. Tu swoich sił, spróbowała Hania i Natalka, a potem wszystkie „Myszaki”. Jeżeli zaangażowanie dzieci przy codziennym myciu ząbków będzie takie jak podczas warsztatów – sukces gwarantowany! . Było też słów parę o lakowaniu i lakierowaniu zębów czyli o zabiegach pielęgnacyjnych, które tworzą ochronną tarczę dla ząbków. Od niej odbijają się bakterie i nie mają możliwości przenikania dalej. Wszystko brzmiało poważnie i naukowo.

Utrwaliliśmy też skład całej „Drabiny żywieniowej”, aby dokładnie wiedzieć co powinniśmy spożywać, aby zęby były zdrowe. Odżywianie bowiem ma duży wpływ na wytrzymałość zębów w przyszłości, dlatego już teraz należy zadbać o prawidłową dietę.

 

O czym jeszcze warto wiedzieć? Oto kilka innych wskazówek od Białego Zębusia, które zapamiętaliśmy :

  • kupujemy odpowiednią szczoteczkę
  • pastę dobieramy w zależności od wieku – w swoim składzie nie może mieć za dużo fluoru, aby ząbek nie miał plamek. Wybór smaku i koloru pasty – należy do użytkownika.
  • ilość pasty na szczoteczce powinna być wielkości ziarenka grochu
  • ząbki czyścimy ruchem kółeczkowym;
  • oprócz ząbków czyścimy starannie język , bo na nim osiada duża ilość bakterii
  • po wypiciu coli, Twoje szkliwo jest miękkie. Nie chwytaj więc od razu za szczoteczkę; nie płucz buzi. Odczekaj kilka minut, by go nie uszkodzić.

 

Godzinne zajęcia edukacyjne minęły bardzo szybko. Urozmaicone były zabawami przy muzyce, nauką piosenki, konkurencjami zespołowymi i zagadkami. Szczęśliwcom udało się nawet zdobyć dyplom „Białego Uśmiechu” lub pastę. Gratulujemy! Nam uda się następnym razem.

 

Serdecznie dziękujemy Pani Ewie Kozłowskiej za zorganizowanie warsztatów zajęciowych

  Paniom higienistkom stomatologicznym – Angelice, Sylwii i Justynce

za doskonałe ich przeprowadzenie

oraz Pani Basi Zabielskiej za współorganizację zajęcia. 

                                                                                                                 Przyjaciele „Wróżki – Zębuszki”